Om Ledelse

Der er ingen dårlige ledere, der står op om morgenen med intentionen om at udføre dårlig ledelse. Mange dårlige ledere ved måske ikke engang, at de er dårlige ledere – men det er der til gengæld ingen tvivl om længere nede i organisationen. Vi husker måske en god leder, vi har mødt på vores vej, men vi husker utvivlsomt en dårlig leder – endda helt ned i detaljen.

Det kan ikke overdrives, hvad god ledelse har af betydning for den enkelte medarbejders trivsel og udvikling – og ikke mindst mangel på samme.

Det kræver et helstøbt menneske at lede mennesker

Det er sværere at være leder i dag, end det var tidligere. Lederrollen er blevet mere kompleks, og der stilles langt større krav til, at en god leder i dag skal rumme både menneskelige dimensioner og vise private sider – udover naturligvis at besidde lederevner og en faglighed helt i top.

I dag kommer vi ikke udenom, at nogle brancher kræver nye ledelsestilgange. Er det svært at besætte stillingerne med kompetent arbejdskraft, bliver du pludseligt kastet langt mere aktivt ind i ”jobpakken”. Dig og din ledelsesstil bliver mere og mere afgørende for, om virksomhedens kernemedarbejdere rejser eller bliver. Det er et stort ansvar at få på skuldrene for en leder, der ikke nødvendigvis er den fødte leder. Vi mener, vi kan vejlede dig til at holde på dine kernemedarbejdere.

Vi mener, at i kernen af det at være en god leder ligger en kærlighed til mennesker. Du skal kunne lide at arbejde med mennesker, og du skal brænde for at udvikle dine medarbejdere og fremdyrke deres kvaliteter. Kan du ikke det, får du det svært i lederrollen.

Karisma, power og pondus er begreber, der er svære at definere. Det er egenskaber, der til gengæld er svære at overse hos din leder. En karismatisk og kraftfuld leder skaber tryghed og tillid, og en markant og modig leder er langt lettere at følge end det modsatte.

Der kan være koldt på toppen

Bedre ledelse kan selvklart ses på bundlinjen i det lange løb, men ledelsesstilen har også indflydelse på den korte bane. Ledelsens kompetencer er konstant under lup fra aktionærer og investorer, samarbejdspartnere og kunder, nuværende og potentielle medarbejdere, og det stiller store krav til den moderne leder.

De fleste ledere, hvor dygtige de end måtte være, oplever fra tid til anden opgaver og udfordringer, som får dem til at tvivle. Tvivle på medarbejdere, tvivle på beslutninger og måske endda tvivle på egne evner, og det kan være rigtig vanskeligt at sparre med nogen inden for virksomheden – for man vil jo nødigt fremstå som en svag eller usikker leder.

Her kommer vi ind i billedet, og ønsket om gensidig tillid ligger dybt i vores tilgang som virksomhedskonsulenter. Det er altafgørende, at du trygt og i fortrolighed kan sparre med os. Vi har set og hørt det hele før, og vi ved, at tvivl og svaghed ikke er det samme – tværtimod er velovervejet tvivl en styrke, der kan komme både dig og dine medarbejdere til gode. Den skal bare kanaliseres ud i noget hensigtsmæssigt, inden den tærer på dig og dit team.

Ikke to ledere er ens

Vi har endnu til gode at møde en leder, der ligner en anden på en prik. Der kan være masser af ligheder mellem ledere, stillinger og udfordringer – og der er også masser af erfaringer, vi kan trække på – men i bund og grund er alle situationer på sin vis unikke. Derfor har vi heller ikke en standardiseret løsning, vi rykker ud med. Vi ser på dig og dine udfordringer, og så skræddersyr vi et forløb, som tager fat i lige netop dine styrker og svagheder.

Netop den individuelle tilgang stiller store krav til de instruktører, vi bruger til at træne ledere, og det er ikke nok, at de er fagligt dygtige. Vores instruktører er også menneskekendere, der besidder empati til fingerspidserne. Det er hårdt at gå så tæt på andre mennesker, og det kræver masser af indføling at kunne gå til lederne på en måde, så du trænger igennem med dit budskab.

Vi går altid til opgaven ved at udvise respekt og ydmyghed, og vi gør vores bedste for at opdyrke en fortrolighed, så vi sammen kan rykke i den rigtige retning. Til gengæld forventer vi, at du viser os stor tillid, når vi har vist, vi fortjener den. Vejen til at blive en bedre leder er nemlig kringlet og fuld af følelsesmæssige op- og nedture – og det forstår vi bedre end de fleste.

Vi leder din udvikling

Når du har lagt din ledelsesudvikling i hænderne på os, er den i trygge hænder. Vi ved, at vores virkelighedsnære og konkrete tilgang er nem at oversætte til resultater, når de revitaliserede ledere vender tilbage til arbejdspladsen. Vi har arbejdet med lederudvikling i to årtier, og vi har set dokumentation på, at vores forløb igen og igen har hjulpet vores deltagere til at blive bedre ledere.

Vi har skabt ledere, der kan motivere medarbejdere og levere flotte resultater på top- og bundlinjen. Ledere, der kan håndtere konflikter og de svære samtaler, og ledere, der kan udfordre vaner, tankegange og metoder. Og ikke mindst ledere, der har gjort sig fortjent til medarbejdernes respekt og loyalitet.

Har du spørgsmål til emnet, eller står du med en konkret problemstilling?

Vi vil altid gerne sparre med dig omkring din virksomheds udfordringer, udfyld kontaktformularen til højre, så vender vi tilbage til dig snarest muligt.