Implementering af strategi

En strategi kan være nok så fantastisk, men hvis den kun eksisterer i PowerPoint og bagerst i ledelsens hoveder, kan den være komplet ligegyldig. En strategi skal implementeres for at skabe værdi, og det er i implementeringen, det hårde slid og seje træk skal tages. Det er her, du ændrer på de trygge rammer og kaster dine medarbejdere ud i ukendt farvand.

Derfor er det også alfa og omega, at du implementerer din nye strategi med fast vilje såvel som nænsom hånd – for du er nødt til at sikre dig, at dine medarbejdere støtter op om processen og tager ejerskab for strategien.

Kernen i at implementere en god strategi ligger i få den samling vidt forskellige individer, der er jeres medarbejdere, til at arbejde sig i retning af samme mål. At få opbygget en fælles forståelse af udfordringerne og en fælles vision for fremtiden.

 

Vi tager med på rejsen

Som virksomhedskonsulenter bevæger vi os ikke kun rundt i de højere luftlag og rådgiver på det strategiske niveau. Vi er ikke bange for at blive konkrete og tage fat i implementeringen af de strategiske beslutninger, for det er i dagligdagen – og ikke i mødelokalet – vi når i mål med strategien.

Vi er med på hele rejsen, lige fra den første indledende snak om strategi, til når de første frugter af den nye forretningsstrategi bliver høstet. Vi flyver forrest og tager størstedelen af vindmodstanden i de seje træk, og vi er side om side med jer i implementeringen. Det giver jer tryghed og kontinuitet, og det giver os en vished for, at vi vitterligt er på rette kurs, når vi forlader jer igen.

 

Vi finder jeres plads i formationen

Vores fornemste opgave består kort sagt i at få jeres vildænder til at flyve i formation.

Når vi implementerer den strategi, vi har udviklet i fællesskab, rykker vi tæt på jer. Meget tæt. Vi gør nemlig vores bedste for at udviske grænserne mellem konsulent og kollega, og I vil opleve det som om, vi for en stund er blevet en del af jer. Det er vi sådan set også, for vi har alle samme mål; At styrke jeres virksomhed.

Vi går også tæt på hver enkelt medarbejder og sikrer os, at vi får videregivet de rigtige værktøjer, så alle kommer godt i mål. Vi benytter os af kærlige og kreative metoder til at sikre os, at nøglepersonerne i din virksomhed er på bølgelængde med hinanden. Vi arbejder på – og med – holdninger, samarbejdsmønstre og intern kommunikation, for vi ser det som de drivende kræfter i den omstillingsproces, I har begivet jer ud i.

 

Ydmyg som en slagterhund

Vi er ydmyge, når vi kommer ud til jer. Vi træder ind i jeres hverdag og jeres rammer, og det har vi respekt for. Vi påstår heller ikke, vi har en flyvefærdig løsning klar med det samme. Langt fra. Det skal vi nok få, men det kræver tid og indsigt, for opskriften til netop din virksomheds succes står ikke skrevet i nogen lærebøger. Vi skal lære DNA’et i din virksomhed at kende, vi skal forstå de energier, der flyder mellem jer i dagligdagen, og vi skal lære jeres drivkraft at kende hver især, før vi får en holistisk indsigt i, hvordan I gør tingene.

Omvendt er vi samtidigt så frække, at vi stiller de spørgsmål, I ikke har lyst til at høre, når I står i situationen. Vi kommer også til at vende nogle af jeres fundamentale anskuelser på hovedet, og vi kommer til at udfordre jeres gamle dogmer og indgroede vaner. Det er ikke sjovt, når vi borer, hvor det gør ondt, men det er nu engang sådan, vi får fundet hullerne og kommer sundere videre. Vi kommer altså ikke ud for at behage jer – men derfor er vi langt fra ubehagelige.

 

(K)ærlige konsulenter

Jeres virksomhed går ikke i stå, bare fordi vi kommer på besøg, og vi vil forsøge at forstyrre jeres daglige drift så lidt som muligt, men vi er altså nødt til at have hænderne i materien. Det er blandt andet også ved at observere jeres dagligdag, vi kan blive klogere på jeres virksomhed. Vi forstår godt, at dagligdag og travlhed måske trumfer viljen til forandringer, og vi forstår godt, hvorfor vores arbejde kan give frygt for frustrationer.

Vi gå nænsomt til værks, og vi arbejder ud fra devisen om, at vores processer gerne skal tilføre jeres virksomhed energi frem for at dræne medarbejderne. Vi går med det samme i gang med at opbygge en relation til jer, der bygger på troværdighed, fortrolighed og venlighed – uden vi på nogen måder går på kompromis med vores professionalisme. Medarbejderne skal kunne komme til os, hvis de har betænkeligheder eller oplever udfordringer, og vi skal kunne gå til medarbejderne, hvis vi oplever, de er på vej ud af formationen.

Kort sagt får du en med Hald&Lie en flok (k)ærlige virksomhedskonsulenter, der ikke flygter så snart den første powerpoint er præsenteret for medarbejderne – vi bliver og hjælper Jer med at tage de første skridt i strategien – så den bliver en succes!

Har du spørgsmål til emnet, eller står du med en konkret problemstilling?

Vi vil altid gerne sparre med dig omkring din virksomheds udfordringer, udfyld kontaktformularen til højre, så vender vi tilbage til dig snarest muligt.