Vækststrategi

Bag enhver succesfuld virksomhed ligger en succesfuld virksomhedsstrategi, og et strategisk tankesæt er i højere og højere grad noget, der bliver værdsat på direktionsgangene. Men strategi er et ord, der deler vandene.

Nogle lever og ånder for det strategiske arbejde i virksomheden, mens andre er mere tilbøjelige til at mene, at strategisnakken i høj grad er buzzwords, handelsskole-hokuspokus og spildte timer i mødelokalet. Det er vi naturligvis ikke enige i, men vi forstår godt synspunktet. En strategi er nemlig intet værd, når den lever i mødelokaler og på plancher af papir. Den skal ud og leve i hele organisationen.

Selvom sprogbrugen fra tid til anden kan blive lidt højttravende, er strategien i en virksomhed hverken virkelighedsfjern eller spild af tid. Det er simpelthen bare et kort over vejen til jeres mål, og det er din opgave som leder at gøre det tydeligt for hele organisationen.

En god strategi sikrer, at virksomheden handler som en samlet enhed, at der er konsistens mellem handlinger og ambitioner, og at målet altid er for øje – og forhåbentlig kommer nærmere. Det er eviggyldigt, og det er logik for burhøns. Billedet bliver dog en anelse mere mudret, når vi kommer til vækststrategier.

En vækststrategi er dit værn mod fremtiden

Hvor en strategi tegner en tydelig vej mod målet, er vækststrategien straks kompleks. Både når du skaber den, men absolut også når den skal følges. Den arbejder nemlig i sagens natur med mange flere usikkerheder og ubekendte faktorer, for din vækststrategi skal ikke bare følge – men forudsige – en udvikling.

En vækststrategi er vigtigere end nogensinde før, for virkeligheden i dag betyder, at stilstand reelt set er tilbagegang. Vi har set talrige eksempler på, at virksomheder og brancher er blevet lagt øde på kort tid på grund af sekvenser af tallene 1 og 0. Disruption, kalder vi det, og ingen er længere sikre, uanset hvor godt og unikt dit produkt ellers er.

Er du godt rustet, hvis din branche bliver udsat for deleøkonomisk konkurrence? Er du klar til rykindet fra digitale detailgiganter? Kan dine specialister måle sig med maskinernes analytiske evner i tid og evighed? Er I sikret mod at blive overhalet indenom af konkurrenternes teknologi? Nej, er svaret, for det er umuligt at sikre sig mod. Værnet mod fremtidens trusler skal komme fra en bundsolid vækststrategi, der endda gerne skulle vende nogle af truslerne til nye muligheder.

En moderne vækststrategi tager højde for forandringsbehovene, så din virksomhed ikke bare agerer i takt med udviklingen. men faktisk ligger på forkant med den. Hvis du tror, din opfattelse af virksomheden og markedet i dag stadig er brugbar om fem år, tager du grueligt fejl. Er du markedsleder i dag, kæmper du sandsynligvis for overhovedet at følge med om bare et halvt årti, hvis du bare fortsætter som hidtil.

Det er sjovere at være i en virksomhed, der ligger forrest i feltet og er med til at skabe fremtiden og definere markedet, end det er at stå overfor nedjusteringer, frasalg og fyringsrunder. Det kræver ambitioner, mod og fremsyn at kaste sig over en ordentlig vækststrategi, og vi står klar til at hjælpe jer godt afsted på den farefulde færd.

En struktureret, skræddersyet og fremtidssikrende strategi

I mere end 20 år har vi rådgivet og hjulpet små og store virksomheder til realistiske – men ambitiøse -vækststrategier, der gang på gang har leveret resultater. Det er hårdt, omstændeligt og til tider uoverskueligt at skabe en god vækststrategi, og vi ved, hvordan processen skal gribes an.

Vi er kendt for vores strukturerede, kreative og skræddersyede processer, hvor vi anvender teknikker som eksempelvis Strategic Foresight og Business Model Generation til at ruste din virksomhed, så fremtiden ikke bliver mødt med frygtsom mine.

Der skal mere til end bare metode, hvis vi skal nå i mål i fællesskab, og vi kommer naturligvis til at gå helt tæt på jer i løbet af processen. Vi skal nemlig have et indgående kendskab til jer, jeres marked og jeres produkt. Vi skal kende jeres styrker og svagheder, og vi skal have en fornemmelse af, hvor I realistisk skal havne om fem år. Det er altid vores udgangspunkt, når vi skræddersyr en strategi til jer.

Som tidligere nævnt er strategien ikke meget værd, hvis den ikke kommer ud i alle afkroge af virksomheden som et levende og håndgribeligt pejlemærke. Når du lægger din vækststrategi i samarbejde med os, er det også en bærende del af vores virksomhedsrådgivning, hvordan du får implementeret strategien og sat kursen mod succes.

 

Har du spørgsmål til emnet, eller står du med en konkret problemstilling?

Vi vil altid gerne sparre med dig omkring din virksomheds udfordringer, udfyld kontaktformularen til højre, så vender vi tilbage til dig snarest muligt.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk