Forretningsmodeller

Et godt produkt og en fantastisk stab af medarbejdere er desværre ikke nok til, at din forretning er succesfuld. Faktisk kan du have et elendigt produkt og en håndfuld tåber på lønningslisten, så længe din forretningsmodel holder. Den er nemlig alfa og omega for, om din forretning er bæredygtig.

Forretningsmodellen beskriver rationalet bag din indtjening, din værdiskabelse og din fastholdelse af værdier. Rationalet kan i nogle tilfælde være simpelt, mens det for de fleste er uhyre komplekst og består af utallige lag.

Derfor kan det være en meget energikrævende og uigennemskuelig affære at skulle forny eller skabe forretningsmodeller, og for mange virker det som et let valg at stikke hovedet i busken. Nye virksomheder kommer ofte fra start med en dårlig eller urealistisk forretningsmodel, mens gamle og etablerede virksomheder ikke tør udfordre deres nuværende, selvom tiderne og markedet for længst er skiftet.

Vi fejlsøger og -sikrer forretningsmodeller

Hos Hald&Lie arbejder vi med at gøre processen simpel – uden at gå på kompromis med den kompleksitet, en forretningsmodel trods alt indebærer. Når vi hjælper nye virksomheder med at finde en god forretningsmodel, går vi hårdt til værks og trykprøver forudsætninger og antagelser. Vi har erfaringer fra andre situationer og brancher, som kan hjælpe din virksomhed til at finde frem til en sund og realistisk forretningsmodel.

Med etablerede virksomheder er det ofte vanskeligere. Ikke fordi opgaven er sværere, men fordi det er så meget vanskeligere for en virksomhed at udfordre sin nuværende forretningsmodel. Det kræver uendeligt meget mod at ville gøre op med status quo, selvom kurven er nedadgående, for det er trods alt dét, man kender bedst – og lever af.

Når vi arbejder med nye forretningsmodeller i gamle virksomheder, går vi både nænsomt og hårdt til værks. Vi benytter os af visuelle virkemidler og dialog, når vi skal have opbygget den fælles forståelsesramme for den nuværende forretningsmodel. Vi går hårdt til forretningsmodellen med kritiske spørgsmål og indsigt fra andre brancher, så vi i fællesskab får stillet de rigtige spørgsmål til status quo. Herefter finder vi sammen frem til morgendagens forretningsmodel.

Fremgangsmåden kan virke banal og overfladisk, men den er faktisk alt andet end dét. Dialogen og de kritiske spørgsmål kommer nemlig på baggrund af en grundig gennemgang og analyse af hele forretningen. Både for nye og gamle virksomheder.

Vi arbejder med kundeprofiler og segmentering, værdiskabelse og innovation, forskellige veje til markedet, ressourcer, aktiviteter, potentielle partnerskaber, interessentmodeller, strategiske partnerskaber, organisatorisk struktur, ressourcer og aktiver, de finansielle aspekter – og ikke mindst det strategiske lederskab, som udarbejdelsen og implementeringen af en ny forretningsmodel kræver.

Vi går med andre ord rigtig tæt på jer, jeres virksomhed og kernen i jeres eksistens. Det kan være både hårdt og grænseoverskridende, når ’fremmede’ kommer for tæt på, og det har vi fuld forståelse for. Vi er dybt professionelle, og I vil opleve os som respektfulde og behagelige – lige indtil det øjeblik, hvor I skal udfordres på netop kernen i jeres eksistens.

Vi kan dog love jer, at I ser anderledes på os, processen og jeres forretning, når vi er nået i mål med den forretningsmodel, der skal sikre jeres indtjening fremover.

Har du spørgsmål til emnet, eller står du med en konkret problemstilling?

Vi vil altid gerne sparre med dig omkring din virksomheds udfordringer, udfyld kontaktformularen til højre, så vender vi tilbage til dig snarest muligt.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk