Salg og Salgsledelse

En god sælger er svær at komme udenom, hvis din virksomhed skal ud over rampen, mens en dårlig sælger ene mand kan gøre uoprettelig skade på dit brand og din bundlinje. Men hvordan sikrer du dig, at summen af erfaring og talent, du har blandt dine salgsmedarbejdere, bliver bedst muligt udnyttet?

I Hald&Lie fremdyrker vi – via træning og udvikling – en fælles salgsadfærd hos jeres medarbejdere. Vi dyrker den enkelte medarbejders styrker og særheder, og vi finder et fælles fodslag, så målet bliver tydeligt for den enkelte. Vi får, med andre ord, jeres vildænder til at flyve i formation. Det er et stort skridt i den rigtige retning, når vi skal bringe jer nærmere jeres forretningsmål.

Salg skyldes sælgeren

Vores tilgang til salgstræning er, at vi ikke afholder kurser, men træner mennesker. Det betyder, at vi altid tager udgangspunkt i den enkelte medarbejders evner og udfordringer. Herfra træner og udvikler vi den adfærd, der skaber resultater på bundlinjen.

Vi dyrker altid sælgernes vildskab og talent med pædagogiske indlæringsmetoder, der har en målbar og efterprøvet effekt. Vi arbejder med adfærd og kommunikation, og vi afholder vores træning på alle niveauer og i alle salgsfunktioner i jeres virksomhed. Med salgsfunktion mener vi alle ansatte, der har et touchpoint med jeres kunder. Når det så er sagt, kan vi kun understrege, at vores styrke ligger i at give jer stærke sælgerkompetencer.

Når vi udvikler jeres sælgerkompetencer, får I sælgere, der:

  • Får boostet deres salgsenergi. Godt humør og masser af gå-på-mod gør det uendeligt meget lettere at sælge varen.
  • Har et bevidst fokus på at vinde kunden for at få ordren. Pistolsælgere, der skyder fra hoften, hører efterhånden fortiden til, hvorimod umage og omtanke vinder kunden i dag.
  • Er vedholdende og har modet til at engagere sig i kunden. En afvisning kan gradbøjes, og en god sælger kan sagtens arbejde med afslaget – uden at overskride kundens grænser.
  • Konsekvent jagter mulighederne for forretningen. En salgssituation kan opstå ud af det blå – især hvis du opdyrker den.
  • Skaber mere forretning per kundebesøg. Det handler om bedst muligt at udnytte de situationer, hvor du alligevel har dine kunders fulde opmærksomhed.
  • Dyrker mersalget som en naturlig del af kundeoplevelsen. Et mersalg kan sagtens være en positiv oplevelse for kunden, hvis du har kundens behov i fokus.
  • Tager ansvar for udvikling af eget salg. En sælgers arbejde er i sagens natur meget selvstændigt, og det kan mærkes på bundlinjen, når dine sælgere tager ansvar og ejerskab for deres udvikling.

Vi tror på det proaktive salg

En opsøgende sælger kan virke både anmassende og grænseoverskridende, men vi tror på, at en aktiv salgsadfærd både kan give mere forretning og bedre kundeoplevelser. Det handler bare om, at det skal ske på de rigtige præmisser og gøres på den rigtige måde. Et godt salg er nemlig ét, der gør kunden lige så glad som sælgeren.

Der findes et utal af modeller og salgsteknikker, og mange er både fine og effektive. Vi kommer heller ikke udenom, at en god salgsteknik ofte er udslagsgivende på bundlinjen. Men et touchpoint med kunden er ikke et forsøg i et klinisk laboratorie, og det er ikke sikkert, din model eller teknik får dig ret langt lige netop her. Til gengæld er du godt stillet med en bevidst adfærd. En bevidst adfærd i alt hvad du gør og siger. Bevidsthed når du lytter, og når du kommunikerer med kroppen. At være 100 procent bevidst, når du har kundekontakten.

En god sælger er en engageret sælger. Det nytter ikke at bruge folks tid, hvis du ikke brænder for dét, du sælger. Tro på produktet, vær taknemmelig for dit touchpoint, og lad dit engagement smitte kunderne. Vi er overbeviste om, at det vil få dine salgstal til at ryge i vejret, og vi vil hellere end gerne hjælpe med til, at det sker.

Salget i kernen af strategien

Salgstal er ikke ét og alt for din virksomhed – men det er tæt på. Jeres produkt kan nemlig være nok så godt, og I vil stadig dreje nøglen om, hvis I ikke kan få det afsat. Det virker selvklart og banalt, men det kan være temmelig komplekst i praksis, når salg, salgsoptimering og salgsledelse skal blive en del af hele virksomhedens strategi.

Vi går analytisk og systematisk til værks, når vi beskæftiger os med afsætningens vigtigste element – nemlig kunden. Vi kommer hele vejen rundt om nuværende-, tidligere- og potentielle kunders behov og adfærd, og det er i dette afsæt, vi vejleder jer om salg på et strategisk plan. Det er nemlig vigtigt at tænke kunder, kundeoplevelser og kundekommunikation ind i alle aspekter af virksomhedsstrategien.

Vi har noget at have det i

Vores virksomhedskonsulenter og salgscoaches har alle – udover en faglig og teoretisk ballast – praktisk erfaring i både salg og salgsledelse fra en bred vifte af brancher og virksomheder. Vi ved, hvad det vil sige, når KPI’erne presser en sælger, og vi ved, hvordan det er, når det er svært at hjælpe og motivere dine sælgere til at nå deres mål. Heldigvis ved vi også, hvordan vi kommer videre herfra.

I to årtier har vi hjulpet store og små virksomheder til at få en bedre bundlinje, en strategisk synsvinkel på hele forretningen og en mere konstruktiv dialog med medarbejderne. Vi kan hjælpe med alt fra strategi og forretningsudvikling til mere konkrete tiltag som salgsoptimering.

Vi flyver under radaren, når vi kommer ud til jer, vi slår ud med vingerne, når vi skal rykke ved jeres forretning, og vi letter først, når I ikke længere har brug for os.

Har du spørgsmål til emnet, eller står du med en konkret problemstilling?

Vi vil altid gerne sparre med dig omkring din virksomheds udfordringer, udfyld kontaktformularen til højre, så vender vi tilbage til dig snarest muligt.

Ved at bruge hjemmesiden accepterer du brugen af cookies mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk