Salgsstrategi med succes

Det er ikke nok bare at have en salgsstrategi, du skal have en succesfuld salgsstrategi. Salgsdistributionens veje er mangfoldige – og for øvrigt hele tiden i udvikling. Derfor skal din salgsstrategi hele tiden være i proces, evalueres og justeres.

Vejen til succes er hele vejen i processen at holde fokus på:

  • Hvad er dit produkt?
  • Hvem er målgruppen?
  • Hvilke pains løser du for kunden, hvilke gains er der for kunden?
  • Hvor adskiller dit produkt/service sig fra konkurrenternes? Hvor er du anderledes, fræk og lækker?

Kan du ikke svare præcist på disse spørgsmål? Så er det nu du skal gøre en indsats! Sæt dig ned og find svarene, ellers får du ikke succes.

Når du har ovenstående på plads, er det tid til at overveje nedenstående:

 

Hvordan vil du nå/interagere med kunden?

  • Opsøgende salgsindsats – personligt
  • Opsøgende salgsindsats – online
  • Via samarbejdspartnere
  • Via netværk

Tænk over hvor dine kunder færdes, og commit dig selv til at være der – og være synlig med dit budskab.

 

Brændstoffet i din salgsstrategi

  • Overvej hvornår du har succes med din salgsstrategi – sæt dig nogle klare målsætninger – du løbende kan følge op på – og justere efter
  • Overvej hvem der udfører salget – kender de din salgsstrategi – kan de eksekvere den?
  • Hvad skal sælgerne nå for at have succes (bryd dine overordnede målsætninger ned for den enkelte)
  • Vær allerede fra start klar på hvordan du kommunikerer din succes ud – både til din egen organisations og til omverdenen (hav modet til at vise du har succes)!